‘Fabrikanten hebben vers-trend onderschat’
Gepubliceerd op 27 juni 2005 om 00:00
Klaas van der Doel, de voorzitter van de branchevereniging voor de supermarktbranche CBL, snapt niet waarom fabrikanten niet eerder ingespeeld hebben op de trends in vers als voorgesneden groenten, bewerkte en onbewerkte vleesvariëteiten en verse kant-en-klaarmaaltijden. Het zijn vaak huismerken van retailers die op het vers-schap de dienst uitmaken. Hij ergert zich aan klagende fabrikanten die zeggen dat supermarkten door de prijzenslagen en het door laten groeien van huismerken innovatie tegengaan. “Ze zeggen dat wij de taart voor iedereen kleiner hebben gemaakt. Maar in het versschap vinden doorlopend vernieuwingen plaats in wat we toch lange tijd als bulkproducten beschouwden.” Overigens is het niet altijd even makkelijk voor fabrikanten om mee te profiteren van de groei in vers: “vers vraagt hele korte lijnen, een totaal andere logistiek, flexibiliteit en ook een andere mentaliteit. Je moet leren leven met derving en je moet snel anticiperen.” Waar liggen de kansen voor fabrikanten dan? De huidige situatie is niet zo gunstig: “In vers is er alleen het huismerk. In veel andere schappen heb je het a-merk, het huismerk en het c-merk. Daar wordt sneller vergeleken. Als je dan als fabrikant je gespecialiseerde artikelen laat verworden tot bulkproducten, komt het prijsaspect vanzelf bovendrijven.” Van der Doel geeft aan dat het ook anders kan en wijst naar het succes van Senseo en Bertolli, merken die allebei hun markt hebben vergroot. De CBL-voorman denkt dat fabrikanten wat alerter zullen worden en hun innovatietempo zullen opvoeren. Na de prijzenoorlog, die fungeerde als “wake-up call”, zullen supermarkten ook weer een beetje afstappen van hun focus op prijs, voorspelt hij.
Reacties 0