Retailers zien niets in weghalen impulsrek bij kassa`s

In de strijd tegen overgewicht ziet minister Hoogervorst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een taak weggelegd voor retailers die rekken bij de kassa`s hebben staan voor impulsaankopen. Hoogervorst wil dat er geen snoep meer in de impulsrekken ligt en dat retailers en fabrikanten zelf moeten bepalen wat wel en wat niet meer kan. Zowel retailers als fabrikanten zijn het hier niet helemaal mee eens. Dat is niet verrassend, omdat het rek bij de kassa veel inkomsten genereert. Het gaat om een omzet van jaarlijks zo`n 36 miljoen euro. In de impulsrekken worden voornamelijk producten verkocht van Masterfoods, Leaf Holland, Nestle, Storck, Ferrero, Perfetti Van Melle en Nedan Zoetwaren. Het assortiment bestaat voor het overgrote deel uit chocolade, suikerwerk en kauwgom. Op de producten liggen hoge marges en bovendien heeft de prijzenoorlog er geen invloed op, omdat mensen bij de kassa veel minder op de prijs letten. De meeste aanbieders vinden het weghalen van het impulsrek niet zinvol, enerzijds omdat zij dan additionele omzet verliezen en anderzijds omdat de consument niet meer de mogelijkheid heeft zichzelf iets lekkers te gunnen. Zij stellen dat de consument een eigen verantwoordelijkheid heeft en dat bovendien veel producten in het impulsrek al suikervrij zijn. Wel vinden enkele fabrikanten dat het assortiment meer op volwassenen kan worden gericht.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!