Eerlijke, transparante en authentieke merken kunnen met vertrouwen naar de toekomst kijken. Dat concludeert de Merkenquête 2012, waarvoor Trendbox ruim honderd marketing- en communicatieprofessionals ondervroeg. Negentig procent van de ondervraagden is van mening dat merken met een goed verhaal passen bij de tijdgeest van nu. Ook is klantgerichtheid, met blik op de flink gedaalde merktrouw, momenteel van groot belang.
De aanhoudend slechtere marktsituatie heeft veel organisaties gedwongen te veranderen en behoorlijk in te leveren op het gebied van marketing en communicatie, zo schrijft Adformatie. Uit de resultaten van de enquête blijkt dat veel keuzes omtrent strategie, organisatie en merk hierdoor zijn uitgesteld. Dit terwijl er juist nu meer gepresteerd moet worden.
Volgens de ondervraagden blijven in dit jaar met name internet en social media erg belangrijk. Men is verdeeld over het omzetperspectief, omdat budgetten nauwelijks stijgen. De professionals zijn vooral op zoek naar praktijkkennis, - inzichten en –ervaring. Daarnaast wordt duidelijk dat huismerken stevig doorgroeien en hiermee prijsdruk veroorzaken voor A-merken.
'Klantgerichtheid van groot belang'
Gepubliceerd op 4 januari 2012 om 00:00
Reacties 0