Supermarkten hebben in 2011 hun omzet met 2,6 procent zien toenemen, blijkt uit de supermarktkengetallen van Gfk. In totaal realiseerde de supermarktbranche vorig jaar 32,3 miljard euro.
In de kerstweek was een omzetpiek te zien van 834 miljoen euro. De hoge omzet werd mede veroorzaakt door het lage consumentenvertrouwen, waardoor veel huishoudens hun Kerst thuis vierden. In december lag het aantal supermarktbezoeken 7,5 procent hoger dan in december een jaar eerder, maar de omzet per kassabon daalde met 5,5 procent tot 23,89 euro.
Steeds meer consumenten doen op zondag boodschappen. In 2011 ging vier op de tien huishoudens op een zondag naar de supermarkt. Zij deden dit gemiddeld vijf keer. De zondag is vooral populair als boodschappendag bij jonge alleenstaanden, tweeverdieners en huishoudens in de drie grote steden, blijkt uit de cijfers.
Supermarktomzet stijgt met 2,6 procent
Gepubliceerd op 5 januari 2012 om 00:00
Reacties 0