Prijs boodschappen blijft gelijk

De kosten voor dagelijkse boodschappen zijn niet toegenomen sinds de invoering van de euro in 2002. Bij verschillende supermarkten stegen de prijzen slechts twee procent. Andere goederen werden een stuk duurder, zoals sigaretten en benzine. De prijs voor een pakje sigaretten nam de afgelopen tien jaar toe tot zestig procent; een liter benzine werd 65 procent duurder. 

De oorzaak van de beperkte prijsstijging ligt wellicht aan de prijsoorlog en aan de moordende concurrentie onder de leveranciers, stelt Joop Holla, onderzoeksdirecteur bij GFK. "Toch is het opmerkelijk dat ondanks de forse prijsstijging van bepaalde grondstoffen de meeste prijzen zo stabiel bleven", aldus Holla.

Consumenten kunnen door het toenemende aantal aanbiedingen nu in absolute zin zelfs goedkoper uit zijn dan in 2002. "Er zijn veel meer goede en goedkope huismerken bij gekomen en veelverkochte A-producten als wasmiddellen en frisdranken zijn iedere week wel ergens in de aanbieding", aldus Holla. Zout, vaatwastabletten, shampoo en olijfolie werden de afgelopen tien jaar een stuk goedkoper, terwijl de prijs voor koffie en kaas fors toenam.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!