Webwinkels hebben in 2011 een groei geboekt van bijna tien procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat blijkt uit onderzoek van Mijnwebwinkel, aanbieder van webwinkelsystemen in Nederland. In de eerste helft van 2011 steeg de omzet met ruim elf procent, terwijl de groei in de laatste maanden van het jaar achterbleef. Opvallend is dat consumenten ook in de maanden juli en augustus online veel uitgaven ten opzichte van dezelfde periode in 2010.
Hoewel de online verkopen in november en december vooral door Sinterklaas en Kerst een recordhoogte bereikten, kwam de stijging ten opzichte van het jaar ervoor uit op niet meer dan twee procent. Het gemiddelde aankoopbedrag, in november en december van 2010 nog 61 euro, daalde met tien procent naar een bedrag van 55 euro. Goedkopere producten leken bij de kerstinkopen daarom voorrang te krijgen van een meer oplettende consument.
Volgens Mijnwebwinkel kan de neerwaartse tendens in de laatste maanden reden zijn voor enige zorgen. “Toch verwachten we dat ook dit jaar de online omzet die van 2011 dicht zal benaderen”, stelt Alex Pansier, eigenaar van Lemonweb, het bedrijf achter Mijnwebwinkel. "Met name door de inzet van multichannel als verkoopstrategie, nu al zeer populair bij vooral grotere winkelketens, zal het internet een steeds grotere rol gaan spelen in het aankoopproces van de consument. Ook kleinere webwinkels kunnen door middel van specialisatie en door in te spelen op klantbeleving hun omzetgroei veiligstellen."
Forse omzetstijging e-commerce
Gepubliceerd op 9 januari 2012 om 00:00
Reacties 0