Tv-verkopen in het slop

De opkomst van nieuwe elektronische consumentenproducten gaat ten koste van de verkoop van televisies. Volgens Accenture maken consumenten steeds vaker gebruik van smartphones en tabletcomputers om content op te bekijken. Het percentage consumenten dat in een normale week op televisie naar een uitzending kijkt, is daarom gedaald van 71 procent in 2009 naar 48 procent in 2011.

Het percentage consumenten dat verwacht binnen twaalf maanden een nieuwe tv te kopen is ten opzichte van 2010 met drie procent gedaald tot 32 procent. Een kwart van de ondervraagden geeft aan eerder een tv te kopen, wanneer zij daarmee online kunnen gaan om gebruik te maken van internet en persoonlijke content.

“De strijd om de aandacht en de tijd van consumenten wordt steeds intensiever”, aldus Tom Loozen van Accenture Nederland. “Het kijkerspubliek wordt steeds diverser en de gevolgen hiervan zien we nu terug in het gebruik van de televisie in huis. Omdat ze altijd bereikbaar en verbonden willen zijn, gebruiken consumenten in hun dagelijks leven steeds meer andere elektronische producten voor entertainment dan de televisie.”

Loozen verwijst hiermee naar de toename van het gebruik van smartphones en tablets. Meer dan de helft van de ondervraagden heeft een smartphone, tegenover 28 procent in 2010. Het bezit van een tablet steeg van acht procent in 2010 naar twaalf in 2011. Zo’n 44 procent van de tableteigenaars streamt wel eens mediacontent en 43 procent downloadt minimaal eens per week een applicatie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!