Steeds meer consumenten geven de voorkeur aan kleine webwinkels boven grote online shops. “Sommige consumenten vinden dat grote webwinkels het gras voor de voeten van de kleinere winkels wegmaaien”, aldus Sucharita Mulpuru, e-commerce analist bij Forrester Research. De omzet van grote webwinkeliers steeg rond de feestdagen met negentien procent ten opzichte van 2010, terwijl kleinere etailers hun omzet slechts zeven procent zagen groeien.
“Klanten willen een persoonlijke en emotionele band met hun online retailer”, vertelt Lacy Simons, eigenaresse van de kleine webwinkel Hello Hello Books in Maine. Op die wens spelen kleinere webwinkels beter in door exclusieve producten te verkopen en klanten gepersonaliseerde aanbiedingen te geven, aldus Mulpuru.
“Mensen zien grote webwinkels als een stelletje pestkoppen”, stelt de e-commerce analist. Met de grootschalige agressieve reclamecampagnes, gratis verzending en mobiele applicaties kunnen kleinere etailers nauwelijks concurreren. Mulpuru: “Dat wekt geen sympathie op bij klanten.”
Kleine webshops strijden om gunst consument
Gepubliceerd op 19 januari 2012 om 00:00
Reacties 0