HEMA, Esprit en de Bijenkorf leidend in social media

Twitter, Facebook en Hyves zijn de nieuwe speeltuin voor retailers. Dit signaleert EtailTrends dit jaar in de vergelijking van 175 winkelketens op internet. Maar liefst 88 procent van alle bekende retailers zet social media in, ruim dubbel zoveel als vorig jaar. Al die retailers worden begin 2012 gevolgd door 1,3 miljoen fans en followers, een verzevenvoudiging binnen een jaar.

De opkomst van social media als marketinginstrument voor retailers zagen we vorig jaar al aankomen, maar onze inventarisatie RetailSites 2012 overtreft alle verwachtingen. Een dikke 88 procent van alle vergeleken formules is actief op Twitter, Facebook of Hyves. Een aantal heeft een grote volgersschare opgebouwd, terwijl anderen nog onwennig zijn. De mobiele telecomaanbieders zijn zeer actief, omdat social media hen gelegenheid bieden aanbiedingen te doen aan vaste klanten. Hi van KPN heeft circa 105 duizend fans op Facebook, gevolgd door Vodafone (ruim 53.000) en T-Mobile (meer dan 25.000). De laatste leidt weer op Twitter, waar Vodafone en Hi de achtervolging inzetten.

Bij de winkelketens die geen abonnees van dienst zijn, vallen HEMA, Esprit en de Bijenkorf op. De laatste was vorig jaar koploper op Facebook en Twitter. Die positie is nu onbetwist ingenomen door HEMA met bijna zestienduizend followers op Twitter en meer dan vijftigduizend fans op Facebook. H&M en Bol.com scoren ook goed op Twitter, terwijl Esprit en ETOS veel fans vergaren op Facebook.

Hyves blijft achter bij dit geweld. Er zijn communities op Hyves met honderdduizenden merkfans, maar deze gemeenschappen worden niet beheerd of begeleid door de betrokken winkelformules. Hyves lijkt het platform waar klanten praten over merken, terwijl Facebook zich ontwikkelt tot de plek waar klanten praten met merken. Er zit nog potentieel in Hyves, want H&M, Albert Heijn, Esprit, IKEA, Mexx, HEMA en Vero Moda hebben daar gemeenschappen met meer dan honderdduizend fans. Maar Hyves moet niet te lang aarzelen, want de grote fanhyves van vorig jaar zijn aan het krimpen, met name Albert Heijn en Vero Moda, terwijl de Nederlandse fangroepen op Facebook nu snel groeien.

Lees alle bevindingen in de nieuwste editie van EtailTrends. Kijk op etailtrends.nl of mail voor abonnementeninformatie naar sales@etailtrends.nl.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!