Winkelketens lijken nauwelijks oog te hebben voor de buitenlandse markt. Juist de markten die het meest aantrekkelijk zijn om naar te exporteren, zoals Brazilië, Uruguay en Chili, staan niet hoog op het lijstje van Nederlandse winkeliers. Dit zegt sectoranalist Jos Voss van de Rabobank.
Het lage consumentenvertrouwen, de leegstand in de winkelbranche, de stijgende werkeloosheid: de winkelsector heeft het moeilijk. Uitbreiden naar het buitenland lijkt een gewaagde stap, maar kan volgens Voss uiterst interessant zijn. Toch waarschuwt hij voor de problemen die internationalisering met zich mee kunnen brengen.
België is vaak het eerste land waar Nederlandse winkelbedrijven uit willen breiden. “Dat land wordt vaak onderschat. Al hebben ze dezelfde taal en cultuur, het is toch een andere consument”, vertelt Voss. “Ook het marktpotentieel is klein, want het voegt – als het om Vlaanderen gaat – slechts zes miljoen potentiële klanten toe”, aldus de sectoranalist. HEMA deed er niet voor niets tien jaar over om voet aan de grond te krijgen in België. Zo hield het winkelbedrijf er bijvoorbeeld geen rekening mee dat Nederlandse fietsbanden niet op Belgische fietsen passen.
Diepgaande kennis van de consumenten verkrijgen is noodzakelijk, maar kost veel tijd en aandacht, vertelt Voss. “Bovendien moet je je aanpassen aan lokale omstandigheden. Je hebt echt een lange adem nodig om uit te breiden in het buitenland”, aldus Voss.
‘Retailers moeten over grens kijken’
Gepubliceerd op 23 januari 2012 om 00:00
Reacties 0