Nederland achter in digitale muziekverkoop

Ongeveer vijftien procent van de omzet die de Nederlandse muziekindustrie haalt, is afkomstig uit de verkoop van digitale muziek. Daarmee blijft Nederland sterk achter op het omzetaandeel van digitale muziek wereldwijd, dat 32 procent bedraagt. In de Verenigde Staten halen platenmaatschappijen inmiddels 52 procent van hun inkomsten uit digitale kanalen. De inkomsten uit digitale bron namen wereldwijd met acht procent toe tot 5,2 miljard dollar.

“Het aantal muziekdiensten hier is groter dan in de Verenigde Staten, maar toch loopt Nederland aantoonbaar achter bij de internationale ontwikkeling, aldus Paul Solleveld, directeur-voorzitter van NVPI, de Nederlandse branchevereniging van de entertainmentindustrie. Nederland telt 27 legale muziekdiensten zoals Spotify, iTunes en Deezer. In de VS zijn het er 25. “Jongeren weten die nieuwe muziekkanalen wel te vinden, maar voor de generatie die opgegroeid is met albums is dat een grotere stap”, vertelt Solleveld.

Een mogelijke reden voor de achterblijvende muziekverkoop via digitale kanalen zijn illegale aanbieders. In Nederland maakt veertig procent van de internetters gebruik van illegale diensten, terwijl het wereldwijde gemiddelde op 28 procent ligt. “Piraterij moet bestreden kunnen worden. Legaal gebruik moet de norm zijn en dat is het nog niet”, meent Solleveld.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!