Klantentrouw van de juiste klant is sleutel tot succes en winstgevendheid
Gepubliceerd op 29 juni 2005 om 00:00
Klantentrouw is een belangrijk element van het succes van een onderneming. De ene klant is echter de andere niet. Voorbeelden van soorten klanten zijn actieve klanten, trouwe klanten, klanten die net iets gekocht hebben, klanten die veel uitgeven, klanten die meer zijn gaan kopen en klanten waarvan bekend is dat ze contact met het bedrijf op prijs stellen. Ook klantenkaarten en veranderende kooppatronen spelen een rol bij de definitie van een klant die het waard is extra moeite voor te doen. Tenslotte werkt `customer experience management`, ofwel het begeleiden van de klant op zijn `reis` door de winkel klantentrouw in de hand.Voor bedrijven die hun klantentrouw willen bevorderen zijn vijf tips van belang. 1) Definieer wat het behouden van klanten betekent voor het bedrijf en denk na over welke klanten het behouden waard zijn. 2) Begrijp de ervaringen die klanten gedurende hun contacten met het bedrijf hebben opgebouwd. 3) Zorg ervoor dat maatregelen zowel de houding van de klant ten opzichte van bedrijf en producten als zijn gedrag beinvloeden. 4) Meet het effect van de maatregelen via relevante benchmarks. 5) Pas de marketingstrategie aan.
Reacties 0