Unilever voorspelt lastig jaar

Unilever verwacht dat 2012 een moeilijk jaar voor het concern wordt. Dit zal vooral liggen aan de economische omstandigheden, en minder aan de schommeling van grondstofkosten. Dat zegt de producent bij de presentatie van de cijfers over het vierde kwartaal en heel 2011.

Topman Jean-Marc Huët nomet het voorgaande jaar ‘één van de meest uitdagende jaren ooit’. Volgens hem presenteerde Unilever ‘robuust’ omdat de keten harder groeide dan de markt, met name in de opkomende markten waar Unilever meer dan de helft van de omzet aan dankt.

De producent noteerde in het vierde kwartaal een stijging van 6,6 procent van de onderliggende verkopen, de omzet exclusief overnames en valutaschommelingen. Dat is iets lager dan analisten hadden voorspeld. Ook de omzet van 11,56 miljard euro was lager dan verwacht.

Over heel 2011 behaalde Unilever een nettowinst van 4,6 miljard euro en een totale omzet van 46,5 miljard euro. Een stijging van respectievelijk één en vijf procent ten opzichte van 2010. Ook dit is een lagere stijging dan analisten hadden verwacht. Door de hogere kosten zag Unilever haar winstmarge met 0,1 procent dalen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!