Albert Heijn start binnenkort een test met het afhalen van online bestellingen. De keten wil testen of het door middel van Click & Collect winst kan behalen met zijn online activiteiten. Afhaalpunten in zowel Europa als Amerika moeten ertoe bijdragen dat de online omzet de komende vijf jaar verdrievoudigt tot 1,5 miljard euro.
De online verkoop van levensmiddelen heeft nog geen voet aan de grond. Analisten van ING denken dat afhaalmogelijkheden hier verandering in zullen brengen.
Volgens ING hebben toonaangevende Britse en Franse supermarktketens click & collect succesvol geïntroduceerd. “De invloed van internet op food retailers is tot nu toe gering, maar wij geloven dat dit de komende tien jaar ingrijpend zal veranderen”, aldus ING. “Het thuisbezorgen van boodschappen zal waarschijnlijk een soort van niche blijven, Click & Collect is de toekomst.”
ING verwacht vooral een grote groei van afhaalpunten op nieuwe locaties, dus buiten de huidige supermarkten. Omdat er geen sprake is van bezorgtarieven en klanten niet op gezette tijden thuis hoeven te zijn, is het voor consumenten mogelijk aantrekkelijker online te bestellen.
AH start met Click & Collect
Gepubliceerd op 6 februari 2012 om 00:00
Reacties 0