De omzet van supermarkten is in de eerste maand van dit jaar met 2,3 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Dat blijkt uit de GfK Supermarktkengetallen.
De stijging is te danken aan het feit dat de consument de supermarkt vaker bezocht. De waarde van de kassabon daalde met 2,1 procent tot een gemiddeld bedrag van 21,37 euro. De totale omzet bedroeg in januari 3,01 miljard euro.
Het consumentenvertrouwen blijft in februari 2012 met een score van -45 onverminderd laag. Sinds oktober 2011 bevindt het consumentenvertrouwen zich stabiel op dit historisch lage niveau. Door dit lage consumentenvertrouwen oriënteert de consument zich volgens GFK steeds meer op het aanbod. Met name promoties zijn populair.
De meeste versspeciaalzaken hebben in 2011 hun klantenkring zien slinken. Bovendien vergrijst het klantenprofiel van veel versspeciaalzaken. Vooral de groente en bloemenwinkels hebben veel klanten verloren in 2011. De klantenkring van de warenhuizen, slagers, boer/kweker/teler, groothandel en kaasspeciaalzaak bleef vrijwel stabiel en de reformzaak won zelfs klanten in 2011.
GfK bracht ook de mediaconsumptie bij consumenten thuis in beeld. Hieruit blijkt dat Marktplaats in december 2011 onder mannen het hoogste bereik had. Vrouwen bezochten in december vooral bol.com.
Supermarkten boeken meer omzet
Gepubliceerd op 8 februari 2012 om 00:00
Reacties 0