Kortingswebsite Groupon heeft zijn omzet in het laatste kwartaal van 2011 met tweehonderd procent zien stijgen tot 1,3 miljard dollar. Hiervan boekte Groupon 507 miljoen dollar als eigen omzet. De overige zevenhonderd miljoen euro werd uitgekeerd aan 250 duizend MKB’ers die deelnamen aan de kortingsacties van de website.
Drieëndertig miljoen consumenten maakten gebruik van Groupon. Zij betaalden over heel 2011 vier miljard dollar voor de kortingsacties. Groupon kon hierdoor een jaaromzet boeken van 1,6 miljard dollar, een stijging van 419 procent ten opzichte van 2010.
De resultaten kwamen overeen met de verwachting van analisten, maar toch kelderden de aandelen van de internetonderneming na bekendmaking van de kwartaalcijfers met dertien procent. Groupon boekte in 2010 nog een operationeel verlies van 336 miljoen dollar. Door een kleine winst van vijftien miljoen dollar in het laatste kwartaal van 2011 daalde het nettoverlies met 89 procent tot 43 miljoen dollar.
De Nederlandse tak van Groupon realiseerde in 2011 een bruto-omzet van zo’n honderd miljoen euro, zegt Media Intelligence Lab. Daarmee is Nederland goed voor 2,5 procent van de handel die Groupon wereldwijd genereerde.
Groupon ziet omzet fors stijgen
Gepubliceerd op 9 februari 2012 om 00:00
Reacties 0