Scheer & Foppen, dat de laatste jaren zowel on- als offline een grote speler is geworden in de elektronicabranche, richt zijn pijlen op long tail. Dit gaat gepaard met een afname van het aantal artikelen in de fysieke winkels. De omvorming past bij het tegendraadse karakter van het oer-Hollandse bedrijf. “Sommigen verklaren ons voor gek dat we deze stap zetten, maar we doen het al 45 jaar op onze manier”, aldus directeur Goossen Foppen in een interview met Twinkle.
“Klanten komen dankzij speurwerk op internet over het algemeen goed voorbereid de winkel in. Ze kunnen in onze winkels een verkoopmedewerker inschakelen die hen adviseert over de beste koop”, vertelt Foppen. De retailer kwam tot de conclusie dat grote hoeveelheden aan artikelen in de winkel niet nodig zijn. Foppen: “Via iDesks, grote touchscreens die in de winkel opgesteld staan, is het volledige assortiment raadpleegbaar. Op die manier vervolgt de klant de oriëntatie die hij online al had ingezet.”
Zodra de kinderziektes in de pilot store in Almere verholpen zijn, rolt de elektronicaketen het concept stapsgewijs uit in de 65 andere vestigingen. Daarmee wordt Scheer & Foppen de eerste elektronicaspeciaalzaak die bricks en clicks combineert, beweert Foppen. “We zijn ervan overtuigd dat dit een succes wordt.”
Scheer & Foppen richt pijlen op long tail
Gepubliceerd op 9 februari 2012 om 00:00
Reacties 0