Europese retailers zijn hard op zoek naar nieuwe manieren om online bestellen en de logistieke afhandeling realiseerbaar en betaalbaar te maken. Dat schrijft Innofood online. In Frankrijk worden de zogenoemde ‘fooddrives’ steeds populairder. Er wordt momenteel uitgezocht of deze afhaalpunten voor Nederland ook interessant zijn.
De moeilijkheid bij online boodschappen doen, zit hem in het vers houden van versproducten en het verzenden van diepvries producten. Hoewel droge kruidenierswaren zoals hagelslag, luiers en spaghetti schijnbaar geen problemen veroorzaken, omdat ze eenvoudig te distribueren zijn, is het wel lastig dat de waarde per eenheid heel laag is en dat de producten soms kwetsbaar zijn.
In Frankrijk zijn de Auchan-Drive en Leclerc-Drive, van de gelijknamige supermarktconcerns, inmiddels een begrip. Auchan gaat binnenkort zijn 55e drive openen en Leclerc beschikte eind 2011 al over 144 drives. Volgens concrete plannen zal Leclerc dit jaar nog 105 afhaalpunten openen en in 2015 beschikken over vierhonderd Leclerc-drives met een omzet van 1,5 miljard euro, vier procent van de omzet.
Fooddrives oplossing voor online boodschappen doen
Gepubliceerd op 13 februari 2012 om 00:00
Reacties 0