‘Woonwinkel moet snijden in leveranciersbestand'

Woninginrichters zien hun klantenbestand teruglopen door de vastgelopen huizenmarkt. Woonwinkels die willen overleven, moeten hun levanciersbestand uitdunnen, zegt Jan Meerman, voorzitter van brancheorganisatie CBW-Mitex. “Met de overblijvende leveranciers kun je betere leveringscondities afspreken over bonussen en extra kortingen”, aldus Meerman.

Woonwinkeliers zouden daarnaast de sprong naar het internet moeten maken, zegt Meerman. Een woonwebwinkel is volgens de CBW-Mitexvoorzitter lastig winstgevend te krijgen vanwege de hoge logistieke kosten, maar levert wel meer klanten op in de winkel.

Een woonwinkeldetaillist die het hoofd tot nu toe goed boven water heeft weten te houden, is Gert-Jan Vinke van de Drentse woninginrichter Vinke Beilen, meldt Het Financieele Dagblad. Vinke investeerde twee jaar geleden, ondanks de economisch onzekere tijden, in een luxe showroom voor zijn gordijnen, zonweringen en tapijten. Ook snoeide hij in zijn leveranciers en zocht hij samenwerking met twee branchegenoten. Voorts sloot hij zich aan bij Binnenhuisarchitecten, een nationaal marketingcollectief van 35 woninginrichters, die gezamenlijk acties bedenken om klanten te lokken. Deze initiatieven hadden positieve gevolgen voor de woonwinkel van Vinke: hij zag zijn omzet vorig jaar met vijftien procent stijgen.

De woonwinkelbranche zag zijn omzet voor het derde jaar op rij dalen; in 2011 liep de omzet drie procent terug. Slechts twintig procent van alle ondernemers zal dit jaar de omzet zien groeien, verwacht CBW-Mitex.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!