De Belgische supermarktketen Colruyt beweert zo’n zeven tot acht procent goedkoper te zijn dan de winkels van Albert Heijn in Brasschaat en Stabroek.
De supermarktketen springt hiermee in op een studie van het Belgische ministerie van Economische Zaken. Hieruit blijkt dat producten in Nederlandse supermarkten gemiddeld tien procent goedkoper zijn dan in België. In Frankrijk betalen consumenten 7,5 procent minder. Tussen de Belgische ketens lopen de verschillen op tot wel 25 procent.
John Vande Lanotte, minister van Economische Zaken, wil een stickersysteem invoeren waarmee wordt aangegeven welke goedkopere huismerken van ‘minstens even goede kwaliteit zijn’ als de A-merken. Op deze manier zouden consumenten kritischer en prijsbewuster kopen.
Volgens de minister hebben supermarktketens zich direct achter het plan geschaard. Vande Lanotte beseft dat het een tijdje kan duren voor de stickers worden ingevoerd. Bovendien zal het ook wetenschappelijk goed onderbouwd moeten zijn. Maar gezien de prijsverschillen tussen de formules, lijkt het hem noodzakelijk.
'Colruyt veel goedkoper dan Albert Heijn'
Gepubliceerd op 15 februari 2012 om 00:00
Reacties 0