Nederlandse consumenten zien toekomst in multichannel supermarkten. De foodsector zal naar verwachting zijn online omzetaandeel van 0,81 procent naar 5,25 procent in 2015 zien stijgen. Het scannen van supermarktproducten op billboards zal in 2015 door 23 procent van de Nederlanders omarmd worden. Dit concludeert ABN Amro na onderzoek onder zestienhonderd Nederlandse consumenten.
“De consument zal blijven kiezen voor combinaties van fysieke en online winkelconcepten. Gemak voert de boventoon”, meent Michel Koster, sector banker retail bij ABN Amro. Een concept dat steeds verder oprukt is het zogenaamde ‘window shoppen’. “Billboards fungeren als complete winkel met producten die de klant scant, bestelt en direct afrekent met een mobiele telefoon”, vertelt Koster.
Ook het thuisbezorgen of zelf ophalen van boodschappen die online besteld zijn, past binnen de trend. “In 2015 zal dertig procent van de Nederlandse consumenten zelf een locatie en tijdstip kiezen om hun boodschappen op te halen of te laten thuisbezorgen”, aldus Koster.
Het gebruik van betaal- en loyaliteitskaarten van supermarkten zal zich steeds meer verplaatsen naar de mobiele telefoon. Uit het onderzoek blijkt dat 36 procent van de consumenten hier gebruik van wil maken. Koster: “De tijd van portemonnees vol pasjes is voorbij als het aan de consument ligt. Het is tijd voor retailers om hierop in te spelen.”
Consument dwingt supers tot multichannel retail
Gepubliceerd op 16 februari 2012 om 00:00
Reacties 0