Retailers moeten alle zeilen bijzetten nu de Nederlandse economie wederom in een recessie is beland. Het vierde kwartaal van 2011 liet, net als het derde kwartaal, een krimp zien. Deze recessie volgt zich snel na de crisis van 2009, waardoor retailers amper de kans hebben gehad zich te herstellen. Dat concludeert het rapport ‘Sectoren in stress: dubbele dip op sectoren’ van ABN AMRO.
Het aantal faillissementen in de retail lag al hoog, door de dubbele dip zal dit aantal alleen maar doen stijgen. Consumenten houden volgens de sectoreconomen de hand op de knip, zeker daar waar het duurzame goederen betreft. Supermarkten zijn de enige spelers in de detailhandel – eten is een eerste levensbehoefte - die de crisis goed hebben doorstaan. Hoewel het laatste kwartaal van 2011 slecht was. Ook in 2012 zullen zij redelijk overeind blijven.
In de horeca hebben alleen de fastservice bedrijven zich goed staande gehouden. Dit beeld zal in 2012 niet veranderen. Daar waar de consument keus heeft, zal hij vaker voor een maaltijd thuis kiezen. Ook op de zakelijke markt zal de horeca pijn lijden. De consument zal terughoudend zijn in het doen van grote uitgaven. Uitzondering daarop lijkt de autobranche te zijn. Na uitzonderlijk hoge verkoopaantallen in 2011, zullen de verkopen lager uitpakken, maar naar een niveau dat als een gemiddeld jaar kan worden bestempeld.
'Recessie komt hard aan bij retail'
Gepubliceerd op 16 februari 2012 om 00:00
Reacties 0