In het vierde kwartaal van 2011 verscheepte Amazon 3,9 miljoen Kindle Fires, waarmee het een marktaandeel van 14,3 procent behaalde. Door de lancering van zijn eerste tablet neemt Amazon inmiddels de tweede plek op tabletmarkt in. Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau iSuppli.
Amazon verkoopt de Kindle Fire onder de kostprijs. Het verlies wat het internetbedrijf daarmee lijdt, hoopt Amazon terug te verdienen via de Amazonwinkel. “De levensvatbaarheid op de lange termijn hangt af of de tabletverkoop een substantieel deel van nieuwe online verkoop kan bewerkstelligen”, meent Rhoda Alexander, senior manager tablet- en monitoronderzoek van iSuppli.
Concurrent Samsung zag zijn marktaandeel van elf procent in het derde kwartaal van 2011 dalen naar acht procent in het vierde kwartaal. Daarmee neemt het elektronicabedrijf nu de derde plek in op de tabletmarkt.
Apple domineert de tabletmarkt nog steeds met de verkoop van de iPad, al daalde het marktaandeel van 64 procent naar 57 procent. Wel steeg het aantal verkochte iPads van 11,1 miljoen in het derde naar 15,4 miljoen in het vierde kwartaal. Apple had meer last van concurrentie uit eigen stal dan van de Kindle Fire. “De iPhone 4S was de sterkte concurrent voor de iPad in de laatste drie maanden van 2011”, aldus Alexander.
Amazon verslaat Samsung op tabletmarkt
Gepubliceerd op 17 februari 2012 om 00:00
Reacties 0