Vertrouwen consumenten stijgt, maar blijft laag

Nederlandse consumenten kregen in februari iets meer vertrouwen in de economie. Dit uitte zich echter niet in een toename van de koopbereidheid, dat liep terug. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In december en januari bereikte het consumentenvertrouwen een historisch laagtepunt. In februari was de stemming over het algemeen economisch klimaat milder ten opzichte van de voorgaande maanden. Het consumentenvertrouwen verbeterde 4 punten. Toch kwam het uit op -61 en dat is nog steeds zeer laag.

Gemeten over de afgelopen twaalf maanden werd de stemming wel beter, maar toch blijft het laag.

Februari wordt door de consument dan ook niet gezien als een maand om dure aankopen te doen als meubels, wasmachines en auto’s. De algehele koopbereidheid verslechterde 2 punten en kwam uit op -20. De stimulans om uit te geven wordt daarnaast negatief beïnvloedt doordat men ontevreden is ver de eigen financiële situatie. De komende twaalf maanden zien Nederlandse consumenten wel iets positiever tegemoet.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!