'Service reddingsboei fysieke moderetailers'
Gepubliceerd op 23 februari 2012 om 00:00
Mulder voorspelt dat fysieke winkels altijd een meerderheid in de kledingverkoop zullen houden. Het marktaandeel van online moderetail is nu ongeveer vijf procent. Dit zal in 2030 naar schatting zijn gestegen zijn naar 25 à dertig procent. Toch hoeven retailers met fysieke kledingwinkels zich niet al te veel zorgen te maken. “Nu zijn er nog veel groeimogelijkheden voor grote, internationale spelers. Maar ergens stopt het een keer. Kleding en schoenen blijven emotieproducten die de klant wil zien, voelen en ervaren. Offline kledingverkoop zal dus altijd een belangrijke rol blijven spelen”, aldus Mulder.
Het etail-lanschap zal volgens Mulder uiteindelijk uit een aantal grote spelers bestaan, zoals Zalando en Amazon. Voor kleinere webshops wordt het steeds lastiger om via internet te verkopen. Toch raadt Mulder kleine moderetailers aan om in ieder geval vindbaar te zijn op internet. “De mobiele telefoon wordt steeds belangrijker in het winkelproces. Klanten gaan tijdens het shoppen online op zoek naar die ene broek. Op hun smartphone kunnen ze zien welke winkel de broek verkoopt, hoe dichtbij die winkel is en hoe de winkel beoordeeld wordt door andere klanten. Ik geloof er heilig in dat dat de redding wordt van de fysieke winkeliers”, besluit Mulder.
Reacties 0