'Service reddingsboei fysieke moderetailers'

Offline kledingwinkels moeten met service en vriendelijk personeel concurreren met de opkomende online moderetailers. Dit zegt Dirk Mulder, sectormanager Handel bij ING. Een duidelijke focus, shopbeleving en een collectie die bij de doelgroep past zijn volgens Mulder erg belangrijk. “Maar service moet bovenaan staan. Bij de meeste retailers is vriendelijk personeel nog spaarzaam, terwijl fysieke winkeliers juist daarmee het verschil kunnen maken”, meent Mulder.

Mulder voorspelt dat fysieke winkels altijd een meerderheid in de kledingverkoop zullen houden. Het marktaandeel van online moderetail is nu ongeveer vijf procent. Dit zal in 2030 naar schatting zijn gestegen zijn naar 25 à dertig procent. Toch hoeven retailers met fysieke kledingwinkels zich niet al te veel zorgen te maken. “Nu zijn er nog veel groeimogelijkheden voor grote, internationale spelers. Maar ergens stopt het een keer. Kleding en schoenen blijven emotieproducten die de klant wil zien, voelen en ervaren. Offline kledingverkoop zal dus altijd een belangrijke rol blijven spelen”, aldus Mulder.

Het etail-lanschap zal volgens Mulder uiteindelijk uit een aantal grote spelers bestaan, zoals Zalando en Amazon. Voor kleinere webshops wordt het steeds lastiger om via internet te verkopen. Toch raadt Mulder kleine moderetailers aan om in ieder geval vindbaar te zijn op internet. “De mobiele telefoon wordt steeds belangrijker in het winkelproces. Klanten gaan tijdens het shoppen online op zoek naar die ene broek. Op hun smartphone kunnen ze zien welke winkel de broek verkoopt, hoe dichtbij die winkel is en hoe de winkel beoordeeld wordt door andere klanten. Ik geloof er heilig in dat dat de redding wordt van de fysieke winkeliers”, besluit Mulder.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!