Ebay wil in de toekomst het verschil tussen online en offline retail kleiner maken. Het bedrijf creëert een vergelijkingssite die laat zien hoe duur een bepaald product is bij online winkels én fysieke shops. Nu bieden vergelijkingssites vaak alleen prijs- en productinformatie van webshops. De keten lanceert daarnaast een app, waarmee klanten in een winkel de barcode van een product kunnen scannen. Zij zien vervolgens meteen of dit product bij een webshop of retailer in de buurt goedkoper wordt aangeboden.
Critici denken dat fysieke winkeliers op deze manier genoodzaakt zijn te concurreren met de prijzen van online shops. Volgens Donahoe hebben offline retailers juist niets te vrezen. “Wanneer consumenten op internet zien dat het product in de buurt voor dezelfde prijs wordt verkocht, zullen zij sneller deze winkel bezoeken en minder geneigd zijn het product alsnog online te bestellen. ”
De ceo vindt dat offline ketens moeten inspelen op het toenemende gebruik van mobiele telefoons en tablets. “Voordat consumenten een aankoop doen, zoeken zij vaak eerst op internet naar product- en prijsinformatie. Door de opkomst van mobiel internet gebeurt dat op elk moment van de dag. Fysieke retailers moeten er daarom voor zorgen dat zij ook op het web de concurrentie aangaan met online shops.”
Ebay vergelijkt online en offline prijzen met elkaar
Gepubliceerd op 1 maart 2012 om 00:00
Reacties 0