Er heersen twijfels bij gemeenten, retailers en ontwikkelaars over de plannen voor nieuwe outlet centers in Nederland. Dat maakt GfK Nederland bekend op hun site. Op dit moment kan de Nederlandse consument voor afgeprijsde merkartikelen bij Bataviastad in Lelystad, Rosada in Roosendaal en Designer Outlet Center in Roermond terecht. Gezien de gedaalde bestedingen aan onder meer mode vragen de verschillende partijen zich af of er in de huidige markt nog ruimte is voor nieuwe outlet centers.
Er is in Nederland sprake van mogelijke nieuwe outletdorpen in Bleiswijk, Velsen, Zuidbroek en Amsterdam. De modebestedingen in outlet centers liepen het afgelopen jaar echter met gemiddeld dertien procent terug ten opzichte van 2010. Deze daling is groter dan de totale modemarkt liet zien. Het gemiddelde bedrag per artikel lag met 25,74 euro per kledingstuk wel een stuk hoger dan in de totale modemarkt, waar gemiddeld 14,37 euro wordt uitgegeven aan een artikel. Dat verschil kan worden verklaard door de A-merken die in outlet centers worden verkocht.
De Nederlandse outlet centers worden vooral bezocht door gezinnen met kinderen in het basis- of voortgezet onderwijs. Tevens trekken de koopjesdorpen een groep consumenten aan, die bovengemiddeld verdiend ten opzichte van de Nederlandse bevolking. Toekomstige outlet centers zullen met een kritische blik naar hun propositie moeten kijken en zich kunnen richten op een doelgroep die zich nog niet aangesproken voelt.
Nederlandse outletdorpen zien bestedingen flink dalen
Gepubliceerd op 5 maart 2012 om 00:00
Reacties 0