Online kanalen worden door 95 procent van de ondernemers ingezet. Dat blijkt uit onderzoek van het Economische Bureau van ING en magazine De Zaak. De eigen website is het meest populair. Van de ondernemers zegt 92 procent een site te hebben. Het gebruik van social media is opvallend groot: tweederde zet die netwerken in om klanten te bereiken. Een derde gebruikt zoekmachinemarketing als Google Ads.
Ondernemers die naast het normale retailkanaal een webshop hebben, behalen gemiddeld 35% van hun omzet op internet. Over twee jaar wordt gemiddeld 22 procent van de omzet digitaal gerealiseerd, zo schatten retailers. Dat is een stijging van tien procent ten opzichte van 2007.
Een op de drie ondernemers kijkt buiten Nederland om de online verkoop aan te jagen.
Opvallend is het verschil in resultaten tussen de regio’s. Zo gebruikt in Utrecht tachtig procent van de retailers social media, terwijl dat percentage in Zuid-Nederland op zestig procent ligt.
Online ondernemen is in opmars
Gepubliceerd op 5 maart 2012 om 00:00
Reacties 0