Concept stores, zoals de onlangs geopende Apple-store in Amsterdam, bieden tegenwicht aan webwinkels. Dat concludeert merkendeskundige Paul Moers. Deze conceptstores zijn veel meer een beleving omdat ze er alles aan doen om een merk te promoten en te verkopen. “Consumenten komen ervoor uit hun luie stoel en daarmee is het de tegenhanger van internet geworden”, aldus Moers.
Amsterdam telt een handvol concept stores. Naast de Apple-store is er de Mini Brandstore (auto’s) en binnenkort opent koffieketen Starbucks een filiaal in de stad. De keten spreekt zelf van een ‘laboratorium met een Slow Coffee Theater.’
Lokale architectuur, sociale ontmoetingsplekken en voedsel dat in de winkel wordt afgebakken staan centraal in de shop. Paul Moers meent dat ieder merk een concept store moet hebben. “Je trekt alle publiciteit van de wereld, kijk maar naar de opening van de Apple-store. Iedereen wil er zijn. Zo'n store is het vlaggenschip van het merk.”
De opening van de winkel aan het Leidseplein trok zoveel publiek dat er een rij stond tot aan het Vondelpark. “Mensen shoppen op internet, maar willen ook fysiek geraakt worden. Ze willen producten kunnen zien, pakken, omdraaien. In die zin zijn concept stores de tegenhanger van internet. Als je bereikt dat consumenten ervoor naar je toekomen, doe je het goed.”
'Concept store is tegenhanger e-commerce’
Gepubliceerd op 6 maart 2012 om 00:00
Reacties 0