Van de top 25 online retailers in Nederland bestaat iets meer dan de helft uit pure webwinkels. Dat blijkt uit een onderzoek van accountantskantoor Deloitte naar online retail in acht landen, zo schrijft het Financieel Dagblad. In totaal bestaat 52 procent van de onderzochte groep uit pure webwinkels. Alleen in Turkije ligt dat percentage, met 58 procent, hoger.
“Je ziet dat in de kleinere markten pure webwinkels een sterkere positie hebben. In grotere landen, zoals Duitsland, zijn overwegend de grote retailketens de baas op internet”, aldus Raoul van de Hoef van Deloitte. Volgens hem kan er in een jaar tijd echter een verschuiving plaatsvinden. “Je ziet dat grote retailers pure webwinkels opkopen, zoals recent met de overname van bol.com door Ahold.”
Uit het onderzoek blijkt tevens dat Nederlandse webwinkels uitblinken met het aantal betaalmethoden dat ze aanbieden. Ook is er sprake van een sterke multichannel-aanpak bij met name de verkopers van consumentenelektronica. Met de inzet van sociale media, mobiel bestellen en het goed doorzoekbaar maken van de webshop lopen de winkels daarentegen achter.
Voor het onderzoek zijn de 25 grootste online retailers van Nederland, Turkije, Groot-Brittannië, Duitsland, Zweden, Frankrijk, Italië en Spanje onder de loep genomen.
Pure players hebben de overhand
Gepubliceerd op 11 maart 2012 om 00:00
Reacties 0