Aldi maakte onlangs bekend zijn assortiment aan te vullen met A-merken. De fabrikanten reageren wisselend op dit voornemen. Zo zien Coca-Cola en Unilever een samenwerking zitten. Heineken houdt voorlopig de boot af.
Coca-Cola stelt iedere consument te willen bedienen. "We voeren gesprekken met elke nieuwe speler. Onderhandelingen met Aldi zijn in de toekomst daarom niet uit te sluiten", aldus een woordvoerster. Unilever laat weten dat de behoefte van de consument leidend is. Een zegsvrouw van het was- en levensmiddelenconcern stelt dat de producent 'daarom altijd bereid is om met potentiële nieuwe afnemers in gesprek te gaan'.
Heineken ziet op korte termijn geen rol voor Aldi. De bierbrouwer noemt het 'voorbarig' om inhoudelijke uitspraken te doen over de lange termijn. Bavaria, dat in 2010 sixpack blikjes bier in een afwijkende maat van 440 ml aan Lidl leverde noemt het te vroeg voor 'zinnige uitspraken'.
A-merkfabrikanten zouden er verstandig aan doen aan Aldi alleen exclusieve producten te leveren met afwijkende recepturen of formaten, stelt Laurens Sloot, directeur van de EFMI Business School en bijzonder hoogleraar retailmarketing. "Wanneer je dezelfde verpakkingen en producten gaat uitleveren als aan Albert Heijn, vraag je om problemen. Dan gaat de prijs van die artikelen hard naar beneden en dat moet je als A-merk niet willen."
A-merken niet allemaal happig op samenwerking Aldi
Gepubliceerd op 13 maart 2012 om 00:00
Reacties 0