Retailers zouden veel strategischer moeten omgaan met hun personeelsplanning. Dat zei ceo Robert Meijer van Van Gils Fashion tijdens de lustrumviering van Talentroom, een internet community voor talenten, recruiters en managers.
"Als een retailer moet beslissen over bijvoorbeeld het interieur, dan wordt dat voor aanschaf zorgvuldig en uitgebreid bekeken. Maar gaat het over personeel dan wil men er zo weinig mogelijk werk aan hebben. Veel HR afdelingen en Lijnmanagers zijn liever lui dan moe", aldus Meijer.
De directeur van het modebedrijf signaleert een gebrek aan strategische personeelsplanning. "Ze geven liever honderdduizenden euro's uit aan inefficiënte sollicitatieprocedures, headhunters en wervingbureaus, dan vooruit te denken en een relatie op te bouwen met toekomstige talenten."
"Ik kan nu al bedenken dat ik over twee jaar een sterke salespersoon nodig heb. Dan is het belangrijk om nu al contacten te leggen en gesprekken te voeren", meent Meijer. "Je komt als organisatie veel stabieler over, als je dit goed aanpakt.
Van Gils Fashion maakt hiertoe onder meer gebruik van Talentroom, dat uitgaat van talenten van mensen en niet de vacatures centraal stelt. Ook retailers als Media Markt Saturn, HEMA en Karwei hebben zich aangesloten bij het platform, dat voor een vast bedrag per jaar de verschillende partijen met elkaar matcht.
'HR afdelingen liever lui dan moe'
Gepubliceerd op 13 maart 2012 om 00:00
Reacties 0