De Amerikaanse bouwmarkt Lowe’s gaat het populaire platform Pinterest op Facebook integreren. Pinterest is een sociaal media platform met een gigantische collectie aan digitale prikborden. Ieder prikbord heeft een eigen onderwerp en wordt door gebruikers voorzien van foto’s die met het onderwerp te maken hebben. Met een tool van de social marketing firma Vitrue kunnen bedrijven deze prikborden op Facebook integreren.
Fans van Lowe’s krijgen via Facebook de 25 verschillende Pinterest-prikborden van de keten te zien. Zij kunnen de inhoud van deze prikborden vervolgens ‘liken’ of ‘pinnen’. Sinds de lancering op 1 maart heeft Lowe’s er op Pinterest 32 procent meer volgers bij gekregen. Prikborden met onderwerpen als familieprojecten en vakantiehuizen wisten zestig procent extra volgers te trekken. Op de prikborden van Lowe’s kunnen volgers ook eigen foto’s of video’s van producten ‘pinnen’.
Deze forse stijging onderstreept de impact die Pinterest heeft op de retailmarkt. Volgens data van Shareholic heeft Pinterest in februari meer gebruikers doorverwezen naar andere sites dan Twitter of Google. Tussen oktober en december wist Pinterest tien miljoen unieke bezoekers te trekken.
Het grote verschil tussen Pinterest en het alom gebruikte Facebook is de openbaarheid. Op Facebook zijn gebruikers er vertrouwd mee merken te liken. Op Pinterest kunnen consumenten aan de buitenwereld laten zien welk product of merk hen aanspreekt, terwijl deze interesses op Facebook alleen aan vrienden van de gebruiker worden getoond. “Daarnaast gaat Pinterest verder dan het simpelweg ‘liken’ van een product”, aldus Brad Walters, director social media bij Lowe’s. “Consumenten worden daadwerkelijk bij een onderwerp of merk betrokken omdat zij de kans krijgen zelf foto’s te plaatsen.”
Retailers combineren Facebook met Pinterest
Gepubliceerd op 13 maart 2012 om 00:00
Reacties 0