Macht van retailer heeft zijn hoogtepunt bereikt

De afgelopen tien jaar is de macht van retailers toegenomen ten koste van die van fabrikanten. Dit blijkt onder meer uit de lijst met grootste Amerikaanse bedrijven van Fortune. Een retailer als Home Depot groeide tussen 1994 en 2004 met 427%. Ver daaronder staan pas de namen van grote fabrikanten als Procter & Gamble, Coca-Cola, Ford en General Motors. In Europa is het niet anders. Uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants blijkt dat Kellogg, Procter & Gamble, Pepsi, Nestle, L`Oreal, Nike, Kraft en Coca-Cola de afgelopen vijf jaar een zeer matige groei te zien hebben gegeven. Unilever, Campbell, Sara Lee, Gilette en Heinz deden het nog slechter. Retailers als Aldi, Carrefour, Hennes & Mauritz, Ikea, Lidl en Tesco boekten daarentegen omzetstijgingen van 10% of meer. In Duitsland behoorden tien jaar geleden Nintendo, BMW, Coca-Cola en Lila Pause tot de top 10 van meest gewaardeerde merken. Nu zijn dat Aldi, Lidl, Ikea, Media-Markt en Ebay. Er zijn aanwijzingen dat de balans de komende jaren om kan slaan ten gunste van de fabrikanten, al was het alleen maar omdat de retailers al enige tijd op het hoogtepunt van hun macht staan.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!