Consumenten zouden hun creditcard alleen moeten trekken als het echt nodig is. Dat stelt directeur Henk Kok van Detailhandel Nederland. Hij pleit nadrukkelijk voor gebruik van de pinpas.
"Veel mensen realiseren zich niet dat er hoge kosten kleven aan de creditcard", aldus Kok. "Dat zijn kosten die de winkelier niet doorrekent aan de klant die betaalt met zijn creditcard, maar die de kosten voor de winkeliers wel omhoog brengen. Het gaat niet om een paar centen per transactie zoals bij pinnen, maar om een percentage van het bedrag dat wordt afgerekend. Dat kan behoorlijk oplopen."
Kok noemt het 'oneerlijk' dat pinnende klanten nu meebetalen aan de dure creditcard. "Gelukkig kun je op internet vaak kiezen, bijvoorbeeld om gratis te betalen met iDEAL of met een creditcard waarbij je een toeslag betaalt." Andere nadelen vindt hij de verleiding om te veel te kopen en de hoge rente bij gespreide betaling. Kok is niet anti-creditcard, stelt hij, 'maar duur is het wel'.
Mastercard-directeur Marcel Roelants ziet dat Nederland gewend is met de pinpas te betalen, maar stelt dat de creditcard voor sommige mensen handig is. Bijvoorbeeld bij de wens om gespreid te betalen of wanneer er niet direct geld is voor een dure aankoop. Ook wijst hij erop dat er geld-teruggarantie geldt als een online bestelling niet aankomt.
'Creditcard jaagt winkeliers op kosten'
Gepubliceerd op 14 maart 2012 om 00:00
Reacties 0