Albert Heijn kondigde dinsdag via advertenties in de dagbladen nieuwe prijsacties aan. Ruim 110 artikelen zijn in prijs verlaagd. Branchekenners spreken in De Telegraafvan een 'paniekreactie' van de Nederlandse marktleider in de supermarktbranche.
Van de gister aangekondigde prijsverlagingen zit zestig procent in het eigen merk. "Dat snijdt enorm in de resultaten van Albert Heijn zelf", meent branchekenner Gerard Rutte. Volgens marketingdeskundige Paul Moers schiet de keten zich in eigen voet. "Van de producten die door supermarkten worden verkocht is 26 procent van het huismerk. En het huismerk is aanmerkelijk goedkoper dan een A-merk. Ook daardoor valt de omzet terug", aldus Moers.
Supermarkten zien hun verkopen teruglopen. Bij Rutte heerst het gevoel dat op de burelen van Albert Heijn is besloten dat 'er iets gedaan moest worden'. Hij stelt dat deze actie niet meer is dan een preventieve maatregel dat mensen elders gaan shoppen. "Want Albert Heijn wordt als duur ervaren." Rutte vindt het niet verstandig: "Het lijkt alsof iemand op de verkeerde knop heeft gedrukt. Het is in ieder geval geen teken van kracht."
Moers stelt dat het niet goed zit bij Albert Heijn en ziet in de aankoop van webwinkel bol.com het grootste signaal. "Kennelijk kunnen ze in hun eigen sector onvoldoende verdienen."
Prijsverlagingen AH 'paniekreactie'
Gepubliceerd op 14 maart 2012 om 00:00
Reacties 0