Consumenten hebben in januari drie procent minder aan kleding uitgegeven dan het jaar ervoor. Dat meldt onderzoeksbureau Gfk Panel Services.
Aan afzonderlijke items werd weliswaar meer uitgegeven, maar de afzet daalde met vijf procent. Zelfstandige modezaken zagen hun omzet met zes procent dalen ten opzichte van vorig jaar. Dit is vooral te wijten aan een daling van het aantal gekochte stuks met acht procent. Het gemiddeld besteed bedrag steeg licht.
Bij de overige aankoopkanalen werd een omzetdaling van twee procent geboekt door een afname in het aantal gekochte stuks (min vijf procent). Tussen november 2011 en januari 2012 daalden de bestedingen met gemiddeld vijf procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
Vooral vrouwenmode ging in deze periode minder over de toonbank. De sector kende een afname van zeven procent. Aan mannen- en kindermode werd respectievelijk vijf en zes procent minder uitgegeven. Bodyfashion draaide als enig onderdeel een goede periode in het kwartaal voorafgaand aan januari 2012. Daar namen de bestedingen met vijf procent toe door een toename in het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal gekochte stuks bleef stabiel.
Daling in kledinguitgaven
Gepubliceerd op 14 maart 2012 om 00:00
Reacties 0