Siri, de digitale assistent die Apple onlangs introduceerde, wordt door consumenten steeds vaker gebruikt tijdens het shoppen. Volgens data van onderzoeksbureau Catapult marketing, is meer dan een derde van de shoppers van plan Siri te gebruiken om in een winkel prijzen te vergelijken. Datzelfde aantal vindt Siri vooral handig voor het checken van de voorraad in een ander filiaal. Daarnaast wordt het programma vooral gebruikt voor het zoeken naar de dichtstbijzijnde deals en coupons, terwijl de smartphonegebruiker aan het shoppen is.
Vooral het kopen van levensmiddelen kan door de komst van Siri er heel anders uit gaan zien. De helft van de respondenten zegt Siri hiervoor te hebben gebruikt. Zij zijn ook van plan om de prijsvergelijker en andere functies van Siri te gebruiken voor de aanschaf van elektronica (39 procent), kleding en woonartikelen (beiden 33 procent). Dertig procent geeft aan Siri niet te gaan gebruiken tijdens het shoppen.
Deze data zijn opvallend te noemen, aangezien Siri relatief onbekend is en nog weinig wordt gebruikt. Maar nu smartphone shoppers hun apparaten blijven voorzien van de nieuwste technologieën, moeten retailers zich erop voorbereiden dat consumenten steeds eenvoudiger prijzen kunnen vergelijken. Volgens eMarketer zullen dit jaar 68,6 miljoen Amerikanen een smartphone gebruiken tijdens het shoppen.
Lees ook: Ruim helft Nederlanders bezit smartphone
Apple's Siri verandert shopgedrag
Gepubliceerd op 14 maart 2012 om 00:00
Reacties 0