Vendex KBB vraagt leveranciers geld voor “groeifonds”

Vendex KBB heeft leveranciers gevraagd 5% van de waarde van geleverde goederen te storten in een “groeifonds”, dat Vendex moet helpen groeiplannen te verwezenlijken. Ook gaat Vendex het resterende vastgoed verkopen. Hoewel Tony De Nunzio pas dertig dagen bestuursvoorzitter van Vendex KBB is, heeft hij een uitgebreide visie op hoe het bedrijf verder kan groeien. Hij wil circa veertig nieuwe vestigingen van HEMA openen in kleinere Nederlandse steden, en kijkt naar heel West-Europa voor mogelijkheden voor uitbreiding van formules als M&S Mode, Hunkemöller, Dixons en Brico. Ook wil De Nunzio “prijsagressiever” kunnen optreden met formules als V&D, onder andere door meer in te kopen in lage lonenlanden. Hij ontkent een prijzenoorlog te willen ontketenen. Over de V&D zegt hij: “Iedereen richt zich op de V&D, terwijl het maar 15% van de concernomzet uitmaakt. Ik geloof dat het merk te repareren is.” Het aantal huismerken moet er wel omlaag: “Hoe moet je ooit reclame maken voor tachtig merken? We gaan terug naar twaalf.” En het aantal A-merken moet omhoog: “Een van de mogelijkheden is winkelruimte beschikbaar stellen aan merkfabrikanten.” Op de vraag of er binnenkort kleding van Claudia Sträter in de warenhuizen komt te liggen antwoordt hij: “We kijken naar de mogelijkheden van kruisbestuiving.” Vooralsnog is het afwachten of de leveranciers Vendex KBB tegemoet willen komen. Het groeifonds keert niet uit, dus wat valt er te halen voor de leveranciers? “Fabrikanten kunnen meer afzetten als wij groeien. Dat is hun winst” aldus De Nunzio. Retailadviseur Dave Janssen van Channel Pannel vindt dit een slechte ontwikkeling: “Dit is een typisch voorbeeld van de wet van de doorgeschoven ellende”, meent hij, “Kunnen merkfabrikanten het zich veroorloven om nee te zeggen?”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!