Nederlanders leveren koopkracht in

De gemiddelde Nederlander ziet zijn koopkracht zes jaar op rij niet stijgen. Dit blijkt uit publicaties van het Centraal Plan Bureau (CPB), Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het ING Economisch Bureau.

In 2015 zal een gemiddeld gezin vier procent minder te besteden hebben dan in 2009, toen de koopkracht op zijn hoogtepunt was. Het koopkrachtniveau van alleenverdieners valt met negen procent terug ten opzichte van 2009. Dit betekent dat een gemiddeld gezin in 2015 net zoveel te besteden heeft als in 2005, terwijl alleenverdieners teruggaan naar het niveau van 1997.

De Nederlandse economie blijft sterk achter bij de rest van Noord-Europa. Dit is vooral te wijten aan de ingezakte consumptie, meent Coen Teulings, directeur van het CPB. “De allesoverheersende factor is de consument. Die trekt zijn portemonnee niet”, aldus Teulings.

Wil Nederland volgend jaar voldoen aan de Europese begrotingsregels, dan zal er zestien miljard euro extra bezuinigd moeten worden. Toch moet het kabinet consumenten niet opzadelen met een hogere btw, duurdere kinderopvang en een hogere zorgtoeslag, vindt Charles Kalshoven, hoofdeconoom bij ING Economisch Bureau. Dit leidt volgens Kalshoven tot een dalend consumentenvertrouwen en een verdere aantasting van de koopkracht, waardoor de economie nog verder wegzakt.

De oplossing ligt volgens Kalshoven en Teulings in structurele maatregelen. “Als je de pensioenleeftijd verhoogt, bespaart dat de schatkist meteen geld. Dat is slimmer dan de belastingen verhogen”, aldus Kalshoven. Ook de huizenmarkt moet worden hervormd, meent Teulings. De onzekerheid over de hypotheekrenteaftrek schrikt burgers af. Het kabinet kan de zwakke consumptie een impuls geven door daar meer zekerheid over te bieden.

Lees ook: Consumentenvertrouwen zakt iets terug

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!