'Kritiek verpakkingenakkoord ongegrond'

De kritiek op het ontbreken van focus op milieuverbeteringen in het verpakkingenakkoord is ongegrond. Dat vinden de koepelorganisaties van de Nederlandse levensmiddelenindustrie en supermarkten, FNLI en CBL. “Het bereikte akkoord is het groenste verpakkingsakkoord van Europa.”

Critici van het akkoord focussen zich op het afschaffen van de statiegeldverplichting, wat maar een klein onderdeel van alle afspraken is. Volgens het CBL dreigen de grote plannen om de hoeveelheid verpakkingsmaterialen terug te dringen en het verspilling van materialen tegen te gaan, door de kritiek te worden ondergesneeuwd.

De hergebruikdoelstellingen voor het bedrijfsleven zijn 1,5 tot twee keer zo hoog als in de rest van Europa. Zo moeten de materiaalsoorten hout, papier/karton, metaal en glas voor respectievelijk 45, 75, 85 en negentig procent worden hergebruikt. Van het gebruikte kunststof moet, zo staat in het akkoord, ruim de helft opnieuw worden ingezet.

“Het statiegeldsysteem wordt vervangen door een uitbreiding van het huidige Plastic Heroes systeem, waaraan nagenoeg alle gemeenten in Nederland al meewerken”, aldus Rene Roorda, algemeen directeur van het CBL. “Het bestaan van twee inleversystemen is onhandig voor de consument, inefficiënt en houdt een verhoging van de inzameling van kunststof verpakkingen tegen.”

Volgens het CBL laat de recycling van glas zien dat er geen borgstelling nodig is om flessen en potjes in te leveren. “In Nederland wordt praktisch al het glas ingeleverd bij de glasbak. Hetzelfde systeem gaat ook werken voor frisdrankflessen en dat doet het nu al voor een groot deel van het kunststofafval door Plastic Heroes”, aldus Roorda.

De Tweede Kamer debatteert vandaag over het plan van staatssecretaris Joop Atsma (Milieu) om de statiegeldverplichting af te schaffen. Uit een ledenpeiling van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) blijkt dat iets meer dan de helft van de gemeenten meent dat het plan opgeschort moet worden. Zij willen dat de Kamer pas een besluit neemt als de verduurzamingsagenda van het bedrijfsleven niet alleen maar ‘een papieren belofte’ is.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!