'Paasomzet komt hoger uit dan verwacht'

De detailhandel heeft zijn omzet tijdens het paasweekend vermoedelijk sterker zien stijgen dan vooraf werd verwacht. Een week geleden zette Detailhandel Nederland in op een extra omzet van 230 miljoen euro. “Die inschatting lijkt aan de voorzichtige kant te zijn geweest”, aldus een woordvoerder. “Vermoedelijk komt dat bedrag hoger uit.”

Ook de horeca boekte, ondanks de economische malaise en het koude lenteweer, een topomzet tijdens het paasweekend. De bezettingsgraad van eet- en drinkgelegenheden lag dit paasweekend op bijna 25 procent. “Dat is echt uniek. Sinds 2007 hebben we niet zo’n hoog percentage gehaald”, aldus Joris Prinsen van Koninklijke Horeca Nederland.

De paasdrukte werd deels verklaard door de zon die zich zaterdag geregeld liet zien. “Daar profiteren ijssalons en cafés met een terras meteen van. Bovendien gaan minder mensen op vakantie door de recessie. Daardoor zitten veel restaurants deze dagen stampvol”, meent Prinssen.

Ook de meubelboulevards deden goede zaken. Woonmall Alexandrium in Rotterdam trok bijna vijftienduizend bezoekers op Tweede Paasdag, ten opzichte van zo’n 3800 bezoekers op dezelfde dag in 2011. “Het koude weer heeft ons echt in de kaart gespeeld”, aldus een woordvoerder van Woonmall Alexandrium. “Je kon hier bijna over de hoofden lopen.”

De toeristische sector mocht ook profiteren van het paasweekend. Binnen- en buitenlandse bezoekers waren samen goed voor zo’n zeshonderd miljoen euro aan uitgaven. Dit meldt het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!