Met het verkopen van A-merken wil supermarktketen Aldi klanten terughalen die de afgelopen jaren zijn afgehaakt. Toch lost dit het echte probleem niet op, denkt Barbera Wolfensberger, directeur van reclamebureau FHV BBDO.
“Aldi heeft een probleem en dat ligt niet aan het niet-verkopen van A-merken”, meent Wolfensberger. “Dat ligt aan slechte winkels, soms slechte producten, onaangenaam personeel, wachtrijen et cetera. Aldi wil een voorbeeld nemen aan Aldi Süd in Duitsland, waar de verkoop van A-merken goed loopt. Maar daar zijn de winkels dan ook op orde. De verkoop van A-merken kan geen langdurig succes brengen als niet het hele winkelconcept geoptimaliseerd wordt”, aldus Wolfensberger.
“Aldi moet toch wat”, denkt Gijs van Wulfen, auteur van het boek ‘Nieuwe producten bedenken’. “De verkoop van A-merken levert op korte termijn extra handel op. Maar op lange termijn verdwijnt Aldi’s unieke merkpositie en onderscheid. Wat een dilemma.”
‘Koerswijziging Aldi lost echte probleem niet op’
Gepubliceerd op 10 april 2012 om 00:00
Reacties 0