Lichte omzetstijging detailhandel door hogere prijzen

De Nederlandse winkelverkopen zijn in februari met 0,9 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand een jaar terug. De omzetgroei werd gerealiseerd door hogere prijzen, blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het CBS.

Het volume kromp met 1,7 procent, terwijl de prijzen 2,7 procent hoger lagen. In het schrikkeljaar 2012 telde februari een woensdag meer dan in 2011.

De extra koopdag kon niet voorkomen dat de omzet van non foodwinkels met een kleine vier procent afnam. Het volume kromp met vijf procent. Vooral winkels in woninginrichtingartikelen, winkels in consumentenelektronica en doe-het-zelfwinkels zetten minder om. Drogisterijen en winkels in huishoudelijke artikelen realiseerden wel meer omzet.

Winkels in voedings- en genotmiddelen realiseerden in februari een omzettoename van zes procent. De omzet van de supermarkten was zeven procent hoger dan een jaar eerder. De prijsstijging in de supermarkten kwam uit op bijna drie procent, het volume in deze winkels groeide vier procent. Deze groei kwam vrijwel volledig voor rekening van de extra woensdag.

De omzet van postorderbedrijven en internetwinkels nam in februari 2012 toe met circa negen procent.
Tankstations noteerden een omzetgroei van twee procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!