Het ‘Ik kies bewust’-logo geniet een grote naamsbekendheid bij consumenten, maar heeft slechts een beperkte invloed als het gaat om de keuze voor een product. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Ellis Kroonenberg-Vyth, die het effect van het gezondheidslogo op consumentengedrag, productontwikkeling en volksgezondheid evalueerde. Zij onderzocht hiertoe onder meer de boodschappenkarretjes van vierhonderd consumenten in negen verschillende supermarkten.
Het ‘Ik kies bewust’-logo staat op levensmiddelen die minder natrium, toegevoegd suiker, verzadigd vet, transvet en calorieën en meer voedingsvezels bevatten, in vergelijking met vergelijkbare producten binnen dezelfde productgroep. Het gezondheidslabel wordt momenteel internationaal geïmplementeerd.
De meeste gezondheidswinst van het ‘Ik kies bewust’-logo is te behalen bij de producten, meent Kroonenberg-Vyth. Het keurmerk stimuleert producenten om het aanbod van gezonde producten te vergroten. De promovenda verwacht dat het label de kans vergroot dat consumenten het product aanschaffen, wanneer het gecombineerd wordt met andere marketingtechnieken zoals een aantrekkelijke verpakking.
Ook leidt het keurmerk in theorie tot een gezondere bevolking, concludeert Kroonenberg-Vyth aan de hand van berekeningen in samenwerking met het RIVM. “De studie laat zien dat consumptie van een voedingspatroon dat voldoet aan de criteria van een gezondheidslogo, effect kan hebben op het cholesterolgehalte”, schrijft Kroonenberg-Vyth.
Kroonenberg-Vyth beveelt overheden aan om gezondheidslogo’s actiever te stimuleren en het dragen van een gezondheidslogo verplicht te maken. Dit neemt verwarring weg onder consumenten waarom producten met dezelfde samenstelling niet allemaal hetzelfde logo dragen.
‘Gezondheidslogo heeft weinig effect op koopgedrag'
Gepubliceerd op 12 april 2012 om 00:00
Reacties 0