Unilever doet plofkip in de ban

Voedingmiddelenconcern Unilever Nederland gebruikt vanaf volgend jaar duurzame kip voor zijn producten. Vanaf het eerste kwartaal van 2013 wordt er geen plofkippenvlees meer gebruikt in de kipknaks van Unox. Daarna zullen ook andere kipproducten van Unilever, zoals soep en ragout, volgen. Dit liet het concern weten in een brief aan dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.

Op dit moment maakt Unilever onder meer de Unox-kipknaks van zogenaamde plofkippen. De plofkip is een extreem snelgroeiende kip die door overgewicht veel pijn lijdt door pootontstekingen en borstblaren. Deze kippen hebben veel antibiotica nodig. Unilever stapt nu over naar kippen met één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming. Deze kippen groeien langzamer, kunnen vrijer rondlopen en hebben bijna geen antibiotica nodig.

“Het wordt nog wel een uitdaging om de aanvoer van duurzame kip te garanderen”, vertelt een woordvoerder van Unilever. Met dit besluit hoopt het voedingsmiddelenconcern pluimveehouders te bewegen om over te stappen op andere fokmethoden. Wakker Dier startte dit weekend met een campagne tegen McDonald’s, Olvarit en Struik vanwege hun gebruik van plofkip.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!