Supermarkten zijn toe aan ander ondernemerschap
Gepubliceerd op 5 juli 2005 om 00:00
Het hoofdkantoor is niet langer de baas, maar de beste ondernemer moet de regie gaan voeren over de categorieen. Ondernemers die successen vieren met hun vleesverkoop, gaan aan hun collega`s uitleggen wat zij moeten doen. Dat is althans de aanbeveling van supermarktconsultant Jan-Willem Grievink. Deze bestuursvorm is volgens Grievink het meest geschikt voor een formule als Lekker & Laag Superstores, Jumbo of Super De Boer. De Franse supermarktketen Leclerc heeft een vergelijkbaar systeem, al gaat dat minder ver dan de voorstellen van Grievink. Nederland is toe aan een andere vorm van ondernemerschap, aldus de consultant.Ondernemers zitten nu te veel vast in het keurslijf van een supermarktformule, aldus Grievink, bijvoorbeeld door langlopende huurcontracten of afnameverplichtingen aan de organisatie. De ondernemer is degene die zijn winkelvloer het beste kent en zou dus veel beter dan het hoofdkantoor moeten weten hoe het schap moet worden ingericht. Bij de meeste supermarktformules wordt de inkoop centraal geregisseerd door het hoofdkantoor. In het nieuwe model van Grievink verdwijnt dit en wordt de ondernemer met de beste kennis de regisseur.
Reacties 0