Jonge kinderen worden in internetgames veel vaker blootgesteld aan verborgen reclameboodschappen dan via commercialblokken op televisie. Controle op dit soort sluikreclame is lastig, zeker nu een kwart van de achtjarigen een mobiele telefoon heeft waarop spelletjes als deze gespeeld kunnen worden.
“Tot 2005 richtten online marketeers zich op pubers, daarna op acht- tot twaalfjarigen”, zegt Remco Pijpers van Mijn kind online. “Nu zijn de echt jonge kinderen aan de beurt. Marketeers hebben geen schroom meer. Commerciële bedoelingen voeren de boventoon.”
Onlangs werd de kinderwebsite Toonix gelanceerd in Nederland. Toonix, dat zich richt op kinderen van zes jaar en ouder, is een kruising tussen een cartoonwereld en een sociaal netwerk. Uit aanbiedingen die moederorganisatie Turner doet, blijkt dat de website niet het belang van kinderen vooropstelt, maar het belang van speelgoedproducenten. Zo is Turner in Nederland onder meer op zoek naar producenten van kinderwaar die hun merknaam aan virtuele goederen willen verbinden.
Websites als Habbo, Pet Place en Panfu haalden eerder al soortgelijke trucs uit de kast.
‘Sluikreclame voert boventoon in kindergames’
Gepubliceerd op 17 april 2012 om 00:00
Reacties 0