'Alleen Ahold innoveert in ons land'

Retailers komen nog nauwelijks tegemoet aan alom bekende klantbehoeften. Winkeliers die aan de krimp in de detailhandel willen ontsnappen, moeten innoveren. Juist op dit gebied is in Nederland nog veel te halen, zegt Alexander Belderok, partner bij advieskantoor Ronald Berger in Nederland. “Als er hier iets nieuws wordt uitgeprobeerd, dan komt het van Ahold. Er is niemand anders die een keer langszij komt met een briljant idee”, vertelt Belderok.

Onderzoek naar het koopgedrag van 160 duizend Europese huishoudens leverde Ronald Berger vijftig manieren op voor winkeliers om de komende jaren te groeien. Zo willen klanten hun bestellingen graag geleverd hebben op het moment dat ze thuis zijn. En een andere manier om de aandacht van de klant te trekken, is door hen zelf hun korting te laten bepalen. Virtuele winkels, zoals de DelhaizeCube op het treinstation van Brussel, nemen de frustratie weg die met uitverkochte producten gepaard gaat.

Ook ING stelde in het vorige week verschenen rapport ‘Ondernemen in 2020’ dat retailers nog veel groeikansen hebben. Winkeliers kunnen webshops starten op terreinen waar dat nog niet zo gebruikelijk is. Verder, verwacht ING, zal technologie zoals 3D-printers een grotere rol gaan spelen.

Studenten van hogeschool Saxion in Deventer en Enschede deden onderzoek naar wat technologische snufjes betekenen voor het winkelproces. “Eén idee dat we verder uit gaan werken, is passen zonder passen”, vertelt Wouter Teeuw, lector van Saxion. “Studenten gebruikten camera’s en het besturingssysteem Kinect van Microsoft om kleding op een 3D-beeld van een klant te projecteren. Dat is iets waar bijvoorbeeld de modewinkel Rietbergh erg in  geïnteresseerd is.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!