Winkelketen Blokker zag de omzet van zijn webshop vorig jaar groeien tot 52 miljoen euro. De concernomzet bleef met 2,73 miljard euro gelijk. De nettowinst daalde echter van 158 miljoen euro in 2010 naar 128 miljoen euro in 2011.
Het detailhandelsconcern Blokker Holding, dat veertien winkelformules in elf landen heeft, is actief in de sectoren huishoud, speelgoed en wonen en tuin. In de sector huishoud ontwikkelde Blokker zich goed in België. De buitenlandse huishoudketen Casa rapporteerde echter tegenvallende resultaten in Frankrijk en Zuid-Europa. De Nederlandse huishoudwinkels schreven drie procent meer bij, met name dankzij de winkels van Xenos, Big Bazar en Cook & Co.
Online werd in alle landen een aanzienlijke omzetgroei gerealiseerd. Blokker, bekend van de gelijknamige keten, Xenos en Bart Smit, moet nog een flinke inhaalslag maken in de online verkoop. Met name de speelgoedwinkels ondervinden al flinke concurrentie van webwinkels als bol.com.
De meeste van de winkelketens hebben nu een sterke online propositie (‘clicks’), naast de traditionele folders (‘flips’), meldt bestuursvoorzitter Roland Palmer. “We streven naar de ideale combinatie van ‘bricks, clicks en flips’”, aldus Palmer. Een voorspelling voor 2012 durft de holding, vanwege onvoorspelbare economische ontwikkelingen, niet te geven.
Blokker verdubbelt online omzet
Gepubliceerd op 17 april 2012 om 00:00
Reacties 0